Monday, August 8, 2011

Resepi Puding Karamel



Beberapa hari lepas tekak ni terasa nak sangat makan puding karamel. 
Hari sabtu lepas balik Ipoh so ajak la mr.syafiq pegi bazar ramadhan.dalam berpuluh gerai tu..1 je yang jual puding karamel ni.aku pon minta mr.syafiq beli la.

mr.syafiq:kak,1 berapa ni.
kakakpenjual:RM1.50 dik
mr.syafiq:ok..bagi 3.

**mata aku melihat2 puding tu DAN....
zaliyacerewet:eh kak..bagi 2 jelah!!
kakakpenjual:hah?? *muka konpius* 
zaliyacerewet:2 je!!
kakakpenjual:ok! *sambil mata memandang mr.syafiq.

hahahaha....Nak tau kenape aku suruh beli 2 je..nasib 2 kalo aku cancel taknak beli terus??huhu

Sebabnya;
bila kakaksipenjual tu pegang puding tu..mak aiii aku nampak keras gila! dah tu langsng xde gula hangusnya! hmmm...mcmna la nak makan kan.

Beli 2 ketul tu pon satu je habis....

so...demi tekak yang meminta-minta dan kebosanan yang melanda....aku pon mula merekacipta resepi puding karamel.
google resepi dan campuradukkan setiap resepi maka terhasillah resepi aku.hahaha;p
RESEPI PUDING KARAMEL ZALIYA

Karamel

5 Sudu Besar Gula Pasir
1 1/2 Sudu Besar Air

Cara-cara

Masukkan gula dan ke dalam periuk.masak hingga keperangan.siap! masukkan dalam loyang.biarkan sebentar. Beralih pula untuk membuat puding;p

Puding

Telur 5 biji
Beberapa titisan esen vanilla
Susu Cair/fresh milk (400ml)
Sedikit susu pekat (2 sudu)
5 Sudu Besar Gula pasir

Cara-cara

Kisarkan telur bersama gula dan susu pekat (blender la ye).
Sesudah blender masukkan dalam mangkuk.
Dalam periuk lain masukkan susu dan esen vanilla..panaskan.kacau2 ye.jangan sampai mendidih.
Setelah itu,ambil susu tadi lalu curahkan ke dalam mangkuk yang mengandungi telur itu sedikit demi sedikit.kacau2 gaul rata. 
Then,tuangkan adunan itu ke dalam loyang yang mengandungi karamel tadi (gula hangus).
Lalu,kukuskan selama 30minit.

Maka..inilah hasilnya........................... 


maaf di atas kecatatan di hujung sinun.akibat gelojoh dan rakus!huhu




No comments: