Thursday, August 11, 2011

Ramadhan pertama tanpa nenda

gambar kabur:cilok dari FB dikmie.

gambar tu diambil dari FB dikmie.sungguh tersentuh hati bila tengok gambar ni.RINDU.hanya itu yang mampu aku katakan saat ini.

itu adalah gambar allahyarhamah nenda kami..yang telah pergi meninggalkan kami pada tanggal 23 Mac 2011.nenda yang paling memahami.yang sentiasa sarat dengan nasihat dan teguran, pandangan dan penuh kasih sayang.

Sebulan nenda terlantar sakit sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir pada waktu maghrib 23 mac tu.dalam tempoh sebulan itu,alhamdulillah aku berkesempatan menjaganya walaupon detik itu dia dalam keaadaan koma.

masih aku ingat seminggu sebelum nenda sakit dan disahkan koma, nenda ada menghubungiku..cuma bertanya khabar dan seperti biasa dia suka benar berjenaka dengannyaku!sungguh saat menaip ini air mata berjujuran jatuh!sungguh aku rindu!

Masa tu aku masih di Melaka,terlalu banyak kekangan..tambahan pula waktu tu aku sedanag menjalani praktikum.tapi semua itu aku harungi..mujur juga ada teman yang baik dan memahami.

Satu hari,ketika mendapat panggilan menyatakan nenda telah tenat.aku menangis mahu pulan.ada pula tika tu seorang teman berkata : ala,nenek je pun.....

mereka tidak tahu..sejak aku dilahirkan sehingga usiaku menginjak 27 tahun ini aku membesar dengan kasih sayang yang tidak terperi dari seorang NENEK itu!

dan..sehingga kini..sampai bila-bila pon kata-kata itu akan terus aku ingat!

kemesraan,rapatnya kami hanya kami yang tahu. betapa seorang nenda itu penting dalam hidupku.ahli keluarga kami sememangnya mempunyai ikatan keluarga yang rapat.sangat rapat!

ramadhan ini...ramadhan pertama tanpanya:(.terasa sungguh,apatah lagi saat aku pulang ke kampung kelak.memang akan lebih terasa kehilangannya.

bukan hanya kami,tapi masyarakta di Pondok Ahmadiah turut terasa kehilangannya.nenda suka membantu,peramah dan sangat baik hati.beliau mengabdikan diri sepenuhnya pada Ilahi justeru dia memilih untuk menetap di pondok itu bagi lebih mendalami ilmu agama.....seminggu sekali dia akan pulang ke rumah kami..

nenda yang kami kasihi,
semoga kau tenang di sana...ditempatkan dalam kalangan golongan terpilih oleh Allah S.W.T.Al-Fatihah~~~



"Sudah ditakdirkan kau pergi dulu... Disaat kau masih di perlukan...Tuhan lebih menyayangi dirimu... Ku pasrah diatas kehendak Yang Esa... YA ALLAH... tempatkannya ditempat yang mulia...Tempat yang DIKAU janjikan nikmat untuk hambaMu.. Nendaku.. akan kuteruskan perjuangan ini.. Walau ku tahu kau tiada disisi..."
panjang pulak n3 kali ni ye..maaflah!

No comments: